Nå många

Jul 15
2013

Den stora fördelen med Internet är att man i stort sett kan placera sitt företag var som helst i Världen och ändå nå den kundkrets man tänkt sig. Det finns flera exempel på företag som lyckats mycket bra trots att de inte befinner sig i de geografiskt kundtätaste områdena.

Internet har revolutionerat handeln och gjort att företag i glesbygd kunnat växa utan att ha en stor kundskara på plats. Om det finns bra uppkoppling på orten är det inte svårt att nå ut till kunder i hela Sverige. Tack vare utbyggnaden av bredband till glesbygden har möjligheten att bedriva internetbaserad verksamhet här ökat markant. Om man vill sätta upp en webbshop måste man ha bra uppkoppling. I en Intervju i P4 Västerbotten med  Robert Holmström på PTS kunde vi redan 2012 höra att regeringen satsar på att alla i Sverige skall ha en möjlighet att ha en uppkoppling som ger  minimum en megabit per sekund. Detta behövs för att klara att hantera en webbshop med lagerhantering, betalfunktion och kundvagn.

Det finns många bra exempel på företag som lyckats mycket bra tack vare en unik försäljningsidé. Det finns mängder av livskraftiga företag på orter där man tidigare inte utan Internet kunnat bedriva sådan verksamhet.

I Husum, en liten ort norr om Örnsköldsvik i Västernorrland, finns företaget Postkakan. Upptakten till företaget kom när Postverket redan 1998 arrangerade en tävling bland landets konditorer. Tanken var att det skulle skapas en god tårta som var lämplig att skicka med posten. Turligt nog för Husum var det Bo Sundström på Husums konditori som vann tävlingen. Idag skickas dessa postkakor ut till mottagare i hela världen.

Postkakan är en mycket god kaka och den finns i många olika varianter. Här kan man välja mellan tårtor som Postnöt (som var den ursprungliga tårtan), Sacher, Apelsintryffel bland andra. Vi har provat att skicka tårtan och det är ett mycket smidigt och uppskattat sätt att gratulera någon som befinner sig lite längre bort.